Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.12.2007 05:25 - Тигри и Леопарди
Автор: voruxandrambius Категория: Технологии   
Прочетен: 8254 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 10.12.2007 05:31

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
"…И в този хаотичен, непонятен, рискован и интересен свят, където не може да се прокара ясна граница между фантазията и реалността, играта и живота, единствен елемент на порядък внася тайнствената, приказна фигура на Програмиста, странстващия магьосник на бъдещето."
С. Переслегин

Чакайте сега да си отворя нова бира, да си обърша мазните от чипса пръсти в суичъра и да разкажа за Макинтош компютрите.

За първи път видях Макинтош на снимка през 93та в един каталог от някакво изложение в София. Не се впечатлих толкова от дизайна с омекотените форми, а от факта, че чудото имаше повече изчислителна мощ от миличкия мой Правец 16. За първи път усетих алчност в детското си сърце.

Естествено поисках Макинтош от татко, но той ми обясни, че 5 Макинтоша струват колкото един Москвич, а съгласете се за следкомунистическа (или преддемократична) България това си беше много.

Годините летят... Вече сме 98ма, първи учебен ден. Със свито сърце и псувня на уста прекрачвам прага на школото си. Цялото ми същество беше обзето от един единствен въпрос - коя ще ми е класна през последната ми учебна година. Щото ако е гуспуша Иванка Андонова аз направо да си търся ново даскало. Но явно след 4 години с невротични класни, боговете са се смилили над мен и класна ми стана Елка Николаева - учителка по информатика.  Това май беше последната година преди Министерството на Образованието да си насочи вниманието към  информатиката и имахме така известна свобода да учим каквото ни се иска.

А на какво го учихме? В училищната лаборатория бяха попаднали 15ина Макинтоша - като как така -  все пак това са си 3 Москвича - още не ми е ясно. Ясно е обаче, че от 10 паралелки ще има хора с мерак за още информатика и така направихме и кръжока. Всеки понеделник по 2х45 минути. На този кръжок за първи път разбрах какво значи програмист да си тръгва след 5 минути: "Е сега, госпожо, за 5 минути компилираме тая програма и ставаме" и така от 3 до 4:30.

Злите езици казват, че Елка не ги разбирала много. В интерес на истината на този кръжок така и не разбрахме колко разбира. То кръжока почваше, обявяваше темата и задачите и през следващия половин час се чуваше само движението на тока, ситно тракане на клавиатури и нервно цъкане на мишките с един бутон. След това обикаляхме от монитор на монитор да гледаме кой какво е написал. Резултатът от кръжока беше следния: 2 потрошени Мака - с изтрити System директории (тогава освен Finder имаше и System) и половината от "Програмирането" на Магда Тодорова сдъвкано, предъвкано и разнищено.

Какво се случва в глобален план около това време? През 97ма, година преди да започнем да се борим със System 7, която е излезнала 91ва и вече е поостаряла, Apple пускат OS 8, последвана от OS 9 през 99та.  През март 2001 на бял свят излиза първaтa версия от OS X 10 линията - OS X 10.0 Cheetah. Гепардът е качествено нова операционна система базирана на BSD Unix - Apple взимат част от ядрото на FreeBSD и създават на негова база Дарвинското си ядро, т.е. Mac OS X е вече Unix!  Същата 2001ва издават и Mac OS X 10.1 Пума. Следват 10.2 Ягуар през 2002, 10.3 Пантера през 2003 и 10.4 Тигър. Тука отново влезнах в час  - малко след като си стъпих на краката, но преди да си купя матрак, се сдобих с един iMac с Тигъра на него и на който пиша настоящето.

Комбинацията между удобство и ефективност е уникална. Понеже се занимавам главно с програмиране не мога да не оценя високо факта, че операционната система си дойде с набора компилатори, които ми трябват, при това осъвремени версии, инструментите за изграждане като make и ant. Това, което го нямаше, но ми трябваше като httpd го намерих в MacPorts, които предлагат а ла FreeBSD система за инсталиране на нов софтуер. Е верно, че като реших да видя как се пише софтуер за Mac трябваше да свалям XCode от сайта на Apple, ма това е бял кахър.

И сега малко screenshot-ове. Основният изглед на десктопа с About This Mac прозореца:

 image

Прост проект написан с XCode. Десният прозорец показва част от кода на проекта, а малкият прозорец горе в ляво  е стартираният проект:

image

Продължаваме нататък - октомври тази година Apple пуснаха следващата котка: OS X 10.5 Leopard. Аз понеже малко трудно давам пари за жени и за софтуер си подарих един Mac Mini с безплатен Леопард към него. Сега държа Тигъра на iMac-а, a Леопарда на Mini-то. Още не съм разучил добре Леопарда и затова не ми се дават скрийншоти. Само един на десктопа му така както си дойде:

image

Този текст се получи като поглед от космоса с невъоръжено око на развитието на операционните системи на Apple. Малко като илюстрация към хумористичната колонка на списание за компютри стана. Аз другояче го мислех, но какво съм си мислел, кой ме знае...

Датите и години на пускане на различните версии съм ги сверявал повърхностно - взех ги наготово от самообучителното DVD Inside Mac OS X: Tiger на Digital Media Training, като то ми бе подарено като си купувах iMac-а. А с mini Mac-а пък ми подариха малък леопард, с който звярът играе на шах:

image

В тон с цитата, с който започнах, искам да кажа, че програмистът е съвременният алхимик. И като всеки уважаващ себе си алхимик, той трябва да има поне една котка - независимо дали е Гепард, Пума, Ягуар, Пантера, Тигър или Леопард. Или просто Клаудия.


Тагове:   тигри,


Гласувай:
0



1. анонимен - "За първи път усетих алчност в ...
10.12.2007 19:09
"За първи път усетих алчност в детското си сърце."

аааааааа хахахааааааа - как те разбирам аз с това изре4ение


"Аз понеже малко трудно давам пари за жени и за софтуер ..."

ох, булгаристанецо, булгаристанецо!

"В тон с цитата, с който започнах, искам да кажа, че програмистът е съвременният алхимик. И като всеки уважаващ себе си алхимик, той трябва да има поне една котка - независимо дали е Гепард, Пума, Ягуар, Пантера, Тигър или Леопард. Или просто Клаудия."

и добър финал.
направо 4уден.
4у-ден.

цитирай
2. presly - Хе, хе,
14.12.2007 10:17
много ми бе интересно да те чета.
Като си спомня какво сме учили по информатика в училище и с какво нежелание го правих...а всъщност е супер уникално и интересно, но го открих твърде късно- създаваш цял свят от хомонкулуси...Помниш ли камъка, който носеше на врата си котарака от Мъже в черно- вътре имаше стотици вселени- нещо такова...:)
цитирай
3. анонимен - Браво!
04.01.2008 17:43
Страхотна разходка!
Евала ;)
цитирай
4. анонимен - 42
08.04.2009 23:20
42
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: voruxandrambius
Категория: Лични дневници
Прочетен: 215593
Постинги: 27
Коментари: 178
Гласове: 98
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031